LID
PYRAMID
(28. 6. – 12. 7. 2003)
-
mokrá – turnaj: lodě + test znalostí „o
sobě“, družinka určí na koho a na co se ptáme, ostatní odpoví a zjišťuje se,
jak moc se vzájemně známe
-
mokrá – přebírání čehokoli poslepu
(čočka, kuličky, kamínky, pecky)
-
mokrá : vyrobit parník, loďku,
vlašťovku, čepici ……(na rychlost), případně kdo udělá nejmenší lodičku,
parníček,……..
-
mokrá – v družince vymyslet
zvíře, které by Perunovi obětovali. Můžou vymyslet cokoli, kde žije, jak
vypadá, čím se živí, zda člověku škodí či nikoli, je-li nebezpečné…..až to
budou mít, představí ho, ukážou „fotky“,
snímky pod mikroskopem, detaily, pustí nahrávky zvuků, které vydává…..
tak, aby Perun přijal právě to jejich zvíře,
je dobré jim jedno takové předvést :
-
kronika v noci – hlídky do hlídkového notesu
(komunikační řetěz s Mumií)
-
sázky před každou soutěží – na body, na pořadí, za první
místo 50 bodů = vsadí-li si na to, že vyhrají, dostanou 50 +10 bodů, večer se
sečtou body a vyplatí se odměna podle pořadí dle papíru
-
prémiové úkoly během dne v Kronice (budou v 17. hodin
na Pahorku à dostanou
prémiové body…)
-
pořadí jednotlivců si vedou malý velcí, nikde se
nevyhlašuje, podle pořadí se chodí na oběd
-
Mumie vždy mezi 18. – 19. hodinou, pokaždé projde jinudy
(děti si musí hlídat okolí) – z každé družinky jeden člověk – za básničku
dostane kousek mapy k pyramidě (36 dílků – po dobu spolupráce vždy jen jeden
člověk z celého tábora)
-
Obchodník – napíše během dne, kde a v kolik jej
najdou, projde již v sobotu, aby je navnadil, ale oni nemají za co
nakupovat
-
měna: 1
šišon = 1 čočka
10 šišonů = 1 fazole
50 šišonů = 1 kolínko
100 šišonů = 1 těstovinová vrtule
500 šišonů = 1 špageta
-
996 kusů na prodej (=83 ks/den) v celkové hodnotě 11
400 šišonů (= 950 šišonů/den)
-
za soutěže dostanou : první - 320
druhý - 240
třetí - 180
čtvrtý - 140
pátý -
70
-
a to prvních 6 dní = zboží za 5 700 Š, ale nelze říct, že
bude prodaná půlka kusů (= 498), protože mají různou hodnotu
-
na zbytek tábora zbude zase na každý den 950 Š, to je
strašně peněz, bude se to dávat po částech a komu to dát bude napsáno v Kronice
-
Marcel udělá Rosné Šišony – (budou se vybírat při bodování)
ráno před rozcvičkou se někde rozhází a děti je musí sesbírat, při bodování
stanů se sečtou počty a družinky podle nich dostanou body jako za soutěž
-
posvátný skarabeus pod nástěnkou
-
ráno hned po budíčku a večer těsně před večerkou motlitba
-
divadlo před nástupem, po bodování nebo hned po snídani
Etapa
první– Zajetí
(Sobota 28. 6. 2003)
HLíDKY
§
zajetí
§
výroba cedulí + do pondělka nástěnka
§
dostanou peníze jen na dražbu (25,20,15,10,5 šišonů)
V táboře
vládne po příjezdu čilý ruch. Všechny děti mají spoustu práce
s ubytováváním… necháme jim ještě chvilku, ale ne velikou. Pak vedoucí
-kněží (už v oblečcích) vběhnou do tábora a všechny děti zajmou – aby děti
věděly, co se děje, doprovází svůj běh slovními komentáři (např. : Konečně
budeme mít pořádné otroky, Náš faraón si vás žádá, budete mu sloužit apod.…).
Zajetí znamená, že vedoucí musí dítě dohonit a dostat do kruhu symbolizující
vězení. Dítě se stává zajatým v okamžiku, kdy je oběma nohama v kruhu
(vytvořeném třeba z provazu – velikost musí odpovídat počtu zajatců). Když
budou všichni v kruhu, znovu a zřetelně se jim připomene, že byli právě zajati,
že jsou otroci a že vedení jsou kněží, aby bylo jasno. Z kruhu už nikdo
nesmí pryč bez náramku, který značí jeho příslušnost k otrokům. Barevnost
náramku rozlišuje jednotlivé družiny = pracovní skupiny otroků :
-
stavitelé (modrá)
-
rolníci (červená)
-
malíři (hnědá)
-
zahradníci (zelená)
-
kuchaři (žlutá)
Jeden
z kněžích je bude po jednom vyvolávat (což bude kromě rozdělení do družin
i příležitostí k alespoň částečnému seznámení) a dávat jim náramky. Až
budou všichni rozděleni, dostane každá družinka první společný úkol : udělat si
do dalšího rána ceduli se jménem své pracovní družiny. Členové jednotlivých
družin budou spát u sebe, cedulí si tedy označí své teritorium. Zbytek dne (a
nejen dne…) pak bude probíhat v duchu otrokářství…
-
náramky
-
seznam s rozdělením do družin
-
papíry na cedule družin A4 = kněží připravit si jmenovky na stany
na zítra
na bráně nepřehlédnutelná cedule :
Právě jste se ocitli ve třetím století před naším letopočtem.
Vcházíte do malé vesnice ve starověkém Egyptě (nedaleko hlavního města
Mennoferu), jejíž obyvatelé budou již brzy zcela podřízeni vůli faraóna Džosera
. . .
zajetí
Udělá se kruh, všechny děti svoláme divadlem v oblečkách: Jé,
hele, přišel ten oběžník od novýho faraóna. Fakt jo, to není možný, že by ta
pošta byla tak rychlá, ty jo… Až se seběhnou všichni (někdo půjde do tábora a
řekne jim, ať se jdou taky podívat) řekne se jen, že kdo se ocitne byť i
jedinou nohou v kruhu, už nesmí ven a začne se hulákat Oběžník římská
jedna :
„Dne 27.6. mínus 2630 jsem byl slavnostně prohlášen za nového
egyptského faraóna já, Džoser I., syn slunečního boha Ré. Za své zástupce
v odlehlých oblastech mé říše jsem zvolil kněží. Rozkazuji proto všemu
egyptskému lidu, aby mi neomezeně sloužil a plnil všechny mé příkazy, vyřčené
ústy mých kněžích. Stali jste se mými otroky a nebudete-li se podřizovat mé
vůli, budete z Egypta vyhoštěni.“
A nyní vás rozdělíme do pracovních skupin, podle vašich bývalých
zaměstnání . .
výroba cedulí + do pondělka nástěnka
První rozkaz je jednoduchý : vyrobte si ceduli své skupiny, bude
na ní stát vaše společné povolání a jména jednotlivých členů. Papír, který
dostanete a na nějž vše řečené napíšete, budete mít hotový do dnešního
západu slunce. Nejpozději v pondělí jej dáte na jednoduchou nástěnku, kterou
umístíte před vaše příbytky. Čím dříve tak učiníte, tím dříve vás faraón za
vaši práci odmění.
V kronice (po zajetí)
28. 6.
- 2630
Mí drazí,
byla jsem svědkem
toho, jak jste přišli o svou svobodu, a nemohu vás nechat žít pod vládou těchto
kněží. Bývala jsem manželkou faraóna Narmera. Po smrti mé tělo nabalzamovali a
uložili do pyramidy spolu s velkým bohatstvím. Kdyby se vám podařilo
přesně sestavit obrazec před vstupem do mé pyramidy, získáte nejen můj poklad,
ale hlavně dostanete zpět svou svobodu. Každý den přijdu a dám vám část návodu
na sestavení obrazce, budu za ni chtít jen dva rýmované verše o Egyptě, o tom,
jak se vám tady žije, co se děje. Díly, které budete potřebovat
k sestavení obrazce vám nabídne obchodník, který putuje po Egyptě. Snažte
se tedy vydělat si co nejvíce peněz, abyste měli za co nakupovat.
Těším se na
setkání s vámi, Mumie
Etapa
druhá – Výzdoba
(Neděle 29. 6. 2003)
NEBUDEME ODPOVíDAT JEDNOSLOVNě ANO/NE/NEVIM
§
módní přehlídka (8 tvarů, předvedou děti)
§
dražba –obchodník bude zvedat cenu, koupí alespoň jeden
tvar
§
oblečky
§
dotazník
§
jmenovky na stany
§
výzdoba
§
pravidla I. (vymýšlení)
§
Dohán arh
§
vlastnosti + body za
sběr papírků po hře
§
pravidla II. (sdělování, hodnocení) – spojený
s obhajobou vlastností
Ano, ano,
jsou již plnohodnotnými otroky, ale to co mají na sobě, na to se faraón nemůže
dívat. Vyslal oběžník, že si každý otrok musí okamžitě, ale opravdu okamžitě,
vyrobit nějaký úbor podle poslední egyptské módy. Jako inspiraci lze zařadit
módní přehlídku, v horším případě jen vzorník s nejžhavějšími
egyptskými ornamentálními hity tohoto léta, mohla by následovat dražba
jednotlivých ornamentů, aby utratili první šišony za výrobu cedulí. Každé dítě
si s sebou přivezlo bílé triko, to se mu teď stane podkladem pro jeho
tvůrčí činnost.
Oběžník
zároveň obsahoval nařízení o sčítání lidu. Každý otrok obdrží formulář, který
musí vyplnit a odevzdat. Otázky budou pochopitelně více než důležité.
No a když
už je lid sečten, je třeba o něm také mít přehled. Každý dostane papír (a
rychlovazač), napíše na něm co nejkrásněji své jméno a jiné údaje, které bude považovat za
nezbytné, a umístí jej viditelně na svůj příbytek. Kněží pochopitelně půjdou
příkladem, při zadání úkolu už by měli mít hotovo, aby děti přesně pochopily,
co od nich faraón požaduje.
Navíc
faraón vyhlásil soutěž o nejkrásnější město a nezlobte se na mě, ale to naše
nemá v egyptské konkurenci nejmenší šanci. Je proto třeba vyzdobit jídelnu
a všechny přilehlé prostory (sprchu, latríny…), aby vypadaly co nejegyptštěji.
Oběžník
také vyjadřuje faraónovu touhu poznat morální život jednotlivých pracovních
skupin, jejich vnitřní pravidla. Každá družina tedy sepíše 10 pravidel, na
kterých se domluví a která hodlají dodržovat (není třeba to brát úplně vážně,
je dokonce velmi žádoucí zahrnout pravidla jako : projede-li kolem tank,
desetkrát tlesknout apod.). Kněží taktéž vymyslí 10 pravidel, která budou
zákonem - navrženým, schváleným a vydaným faraónem, samozřejmě prostřednictvím kněžích.
Odpoledne
Hra náhod –pro zpestření letos Dohán arh.
Poté
budou mít děti možnost sdělit faraónovi svou představu ideálního panovníka. Aby
to přece jen bylo alespoň trochu akční, zkomplikujeme jim to tím, že budou moci
jeho vlastnosti vybírat jen z těch, které najdou poházené (napsané na
papírcích) v lese. Vběhnout do lesa, zapamatovat, doběhnout na louku,
napsat a alou zpátky do lesa…Půjde jim pochopitelně jen o ty kladné vlastnosti.
Ty nejlepší, které si zapamatují a vyberou jako vlastnosti, které by měl jejich
ideální faraón mít, budou muset ještě obhájit před radou kněžích. Vysvětlit
proč by měl být právě např. moudrý, co pro ně tato vlastnost vlastně znamená…
Mezi vlastnosti poházené v lese je dobře přimíchat nejen ty špatné (aby
při zapamatovávání museli i vybírat), ale i vlastnosti pro panovníka naprosto
nedůležité, či alespoň sporné, aby bylo o čem diskutovat, např. mlsný, ohebný,
či vlastnosti zcela nelidské jako třeba nepromokavý apod.
Následovat
může zhodnocení dotazníků pro sčítání lidu. Každá družina představí svá interní
pravidla, vyslechnou pravidla faraónova, dozví se o jejich vymahatelnosti
státní mocí (ztráty bodů… )
-
na trika
-
papíry (A4 na stany)
-
šeky
-
dotazníky + hlasovací krabici
-
vymyslet pravidla
-
papírky s vlastnostmi faraóna (jedny pro všechny)
módní přehlídka,
dražba, oblečky, dotazník, jmenovky na stany, výzdoba
Oběžník
římská dvě : „Těší mě, že v naší egyptské říši žije také spousta cizinců. Je
však naprosto nepřípustné, aby se nepodřídili místím zvykům také
v oblékání. Já, Džoser I., nařizuji všem svým Egypťanům, aby se oblékali
při všech slavnostních příležitostech do oblečení v egyptském stylu. Na ukázku
vám posílám osm momentálně nejmódnějších vzorů.
Současně
si přeji, aby byl všechen můj lid sečten a aby se vyjádřil k otázkám,
které mu předkládám. Sčítací dotazníky dostanete od svých kněžích. Vyplňte je
pečlivě a pravdivě, svými odpověďmi se můžete beztrestně vyjádřit i k tomu, co
se vám v mé říši nelíbí.
Pro větší
přehled nařizuji všem svým poddaným, aby svá obydlí opatřili jmenovkami.
Také svou
vesnici musíte zvelebit v egyptském duchu. Ať je plná egyptských tvarů a
barev, aby mé oči netrpěli, kdybych se někdy rozhodl nás přijet zkontrolovat!
Žádám
také každou pracovní skupinu, aby sestavila seznam 10 pravidel, kterými se
řídí.“
vlastnosti
Dodatek k Oběžníku římská
dvě : „Já, Džoser I. , si přeji být nejlepším faraónem všech dob. Abyste
viděli, že mám zájem i o ty nejubožejší otroky, chci od vás slyšet ty
vlastnosti, o kterých si myslíte, že by je nejlepší faraón v dějinách
neměl postrádat. Každý váš návrh musíte však nejdříve obhájit před radou
kněžích.“
moudrý
odvážný
sečtělý
nesmělý
hodný
rozumný
svědomitý
ukázněný
trpělivý
pozorný
vzdělaný
ochotný
zvídavý
zvědavý
mírumilovný
klidný
vtipný
přátelský
rozhodný
štědrý
skromný
věrný
spolehlivý
vlastenec
diplomat
milý
zlý
lakomý
pomstychtivý
urážlivý
marnivý
nešťastný
pyšný
krutý
nerozhodný
hádavý
hloupý
něžný
ošklivý
krásný
mladý
starý
zdravý
blonďatý
modrooký
vysoký
svobodný
zamilovaný
bystrý
nervózní
citlivý
pomalý
rozvážný
poslušný
tichý
veselý
panovačný
sebevědomý
fyzicky zdatný
pravdomluvný
čestný
upovídaný
mlčenlivý
slušný
opatrný
chamtivý
bohatý
sobecký
zodpovědný
nepromokavý
třpytivý
funkční
nehořlavý
noční
slaný
černý
přemístitelný
čistý
nejlepší
podzimní
přesný
svítící
chytrý
šťavnatý
dějepisný
papírový
celosvětový
ospalý
obutý
dochvilný
zásadový
zákeřný
učenlivý
nesmrtelný
vážený
nekonečný
vzácný
obávaný
Etapa
třetí – Základní kámen
(Pondělí
30. 6. 2003)
něco na
hlavě (pokrývka hlavy)
§
Skarabeova pomsta (erteple)
§
Sisyfos (Základní kámen) – mokrá – závod Tužkou po papíře,
Výprava na severní pól po družinkách
§
Jehlan (Vzdušná pyramida) – aspoň zadání, ukázat jim
modýlek
§
Buzola ?
§
Tajenka (Zdíkovec) – mokrá – dlouhá tajenka
§
Maufinovy obrázky (Špióni) – obrázky nějak se týkající stavby
§
BuKuHu
– mokrá – Mašinka, S nebo bez? NA-
CO? po družinkách
§
Evoluce
§
Honička
na zelí
Škrábání brambor… no, stejně se jim nebude
chtít, ale aspoň to nebudou tušit hned od začátku, budou čekat nějakou hru… ale
pod názvem Tutanchamonovo dědictví se skrývají opravdu jen brambory.
Pak to přijde. Faraón si vymyslel, že chce
postavit pyramidu. Jen takovou malinkou, pro svou ženu. No jo, jenže na kopci.
Děti dostanou obrovitánskou kouli (z pytlů, naplněnou senem a co se najde),
která se pro nás stane základním kamenem pyramidy. Budou ji muset dostat nahoru
na kopec, celá družina najednou, v co nejkratším čase. Aby se faraónova
manželka té pyramidy ještě dočkala… Bude to myslím docela zábava, takže ti, co
nebudou zrovna soutěžit se budou dobře bavit. Půjde hlavně o taktiku, pořadí se
proto bude losovat.
Hned poté bude zadána další práce.
Sestavit čtyřboký jehlan – z klacků o velikosti 1 m (bez použití měřidla)
a provázku. Do vrcholu se zavěsí provázek tak, aby se jeho konec, na kterém je
přivázaná symbolická jehla (z drátku), nacházel přesně uprostřed kroužku (opět
z drátu) chyceném provázkem ve čtyřech rozích podstavy jehlanu. Úkolem je
projít překážkovou dráhu s jehlanem (každý z družiny se ho musí nějak
dotýkat) a zařídit to tak, aby se jehla ani jednou nedotkla kroužku
v podstavě. Hodnotit se bude též jak se přiblížili tomu metru. Půjde
hlavně spíš o přesnost než o rychlost. Aby nebyla diskriminovaná služba,
nestihne-li se to před obědem, na oběd jim to zabavíme a dáme jim to, až služba
skončí v kuchyni, musí totiž nacvičit techniku. Při stavbě nesmí dojít
k nečinnosti slabších členů, každý si při zadání úkolu vylosuje svůj díl
práce (sehnání klacků, jehly, kroužku, provázku, vázání jehlanu (3), přivázání
kroužku, jehly na provázek, provázku s jehlou na jehlan…)
Je třeba
sehnat nové stavební plány. My Egypťané jsme se vždy řídili přírodou, tak tomu
bude i teď, jen ty stavební plány budou vypadat nějak… no, jako tajenka. Na
jednom místě bude rastr, na jiném otázky. Oni mají prázdný papír a nohy a
imobilního mistra přes stavební plány (instruktor) u své cedule, kterému to
musí všechno donést a dát dohromady (mistr neradí!).
To se tak
někdy v životě stane, že když už ty stavební plány máte a všechno si podle
nich nakreslíte, tak vám najednou ty vaše výkresy zničehonic utečou… no, možná
tomu nebudete věřit, ale je to tak, aspoň nám se to stalo. A aby toho nebylo
dost, tak ty hloupé obrázky utekly zrovna do lesa sousedního krále, který
nesnáší, když mu někdo do toho lesa leze. Navíc se jim tam zalíbilo, takže nejdou
jen tak vzít a odnést. Nezbývá než se tam vydat a tajně (aby nás nikdo neviděl)
si každý obrázek vlastní tužkou překreslit co nejpřesněji na vlastní papír.
-
obří kouli
-
jehly do jehlanu (klíče na Boyard ?)
-
kroužky (z drátu)
-
tajenku (nebo třeba osmisměrku) –jedna pro všechny
-
nakreslit obrázky)
-
buzoly
Noční atrapa: Běží ti čas
Základní
kámen
Oběžník římská tři :
„Je
možné, že se již brzy sečtou dny života mé manželky, opustí tento svět a vydá
se na posmrtnou pouť. Začněte proto stavět pyramidu, do které uložíte její tělo
až vydechne naposledy. Vystavěte ji na nejvyšším místě v okolí, aby
všichni viděli, že zde bude odpočívat manželka velkého faraóna Džosera I.
Až
položíte základní kámen, sestavte model pyramidy. Na něm dokažte svou zručnost
a schopnosti k dostavění pyramidy.
Poté
dejte dohromady vše potřebné k vytvoření přesných plánů pyramidy. Až
doděláte vnitřní záležitosti stavby, zaměřte se na to, aby pyramidy pro mou
manželku byla tou nejkrásnější široko daleko.“
DOMLUVIT
SE S M-V NA POVSTÁNÍ
PERUN
PRAHA
LANCINGEROVÁ
VODA
ČENĚK
PRŮJEM
AUTOBUS
MEŠITA
ERB
FOTBALISTA
JEPTIŠKA
LONDÝN
HURVÍNEK
MINISTR
LUX
VIR
TROJÚHELNÍK
SNĚŽKA
KOSMONAUT
EMAIL
1.
nejvyšší bůh Slovanů
2.
hlavní město ČR
3.
Ivčino příjmení
4.
nejdůležitější kapalina
5.
křestní jméno pana Grohy
6.
opak zácpy
7.
dopravní prostředek
8.
muslimský kostel
9.
znak šlechtického rodu
10. hráč míčové hry
11. žena žijící v klášteře
12. hlavní město Velké Británie
13. syn pana Spejbla
14. člen vlády
15. vysavač
16. mikroorganismus způsobující např. chřipku
17. geometrický útvar
18. nejvyšší hora ČR
19. ten, kdo létá do vesmíru
20. elektronická zpráva
Etapa
čtvrtá – Povstání
(Úterý 1.
7. 2003)
tričko
naruby
§
Škrob (povstaneme a zase si sedneme)
§
Stínadla
§
Cesta přes bažinu
§
Den trifidů (čichačka,
šahačka…, sluchačka, poslepu seřadit podle velikosti – na židlích a bez mluvení)
Už je
toho ale opravdu dost. Otroci tady dřou jako mourovatý a nic z toho,
s člověkem tady jednají jako s onucí… Musí být povstání, jinak to
nejde. Postaví si pevnost, na louce, všichni dohromady, takovou, aby bylo těžko
ji dobýt – neřekne se jim jakým způsobem. Nesmí mít střechu, k výrobě smí
použít jen přírodních materiálů (+ nářadí na zpracování dřeva apod.). Mají na
to dvě hodiny (aby se neloudali, lze prodloužit, je-li vidět že pracují). Pak
začne samotný boj. Vylosuje se pořadí družin, jde totiž hlavně o taktiku,
pevnost bude též časem chátrat. První dostanou do pevnosti kýbl s vodou a
každý po jedné injekční stříkačce. Vedoucí mají připravené dlouhé klacky na konci
omotané hadry a hrnec se škrobem (pro efektnost obarveným potravinářským
barvivem na červeno). Úkolem otroků je uchránit si svou pevnost, úkolem vedení
ji dobýt. Vedoucí jsou prakticky nesmrtelní, zasáhne-li je dítě vodou ze
stříkačky, musí doběhnout na určené místo, tam se podepsat a běží zpět bojovat.
Dítě je zabito (úplně vyřazeno ze hry, protože jsou chráněni pevností), když se
ho některý z vedoucích dotkne škrobem – jo, důležité : děti jsou
v plavkách! . Hra končí v okamžiku, kdy v pevnosti už nezbylo žádné
dítě, nebo po pěti minutách. Vedoucích bude stejně jako dětí, zpočátku se bude
zdát, že vedení nemá šanci, ale zatím vždy vyhrálo. (Poslední družina je na tom
vlastně nejhůř, pevnost už je zdevastovaná, vedoucí už mají svou techniku
dokonale nacvičenou…) Pro velký úspěch si děti po skončení obvykle přejí
vyměnit role (chtějí dobývat). Nic však nemůže změnit fakt, že toto povstání
bude potlačeno.
Vlna
odporu však ještě nepolevila, otroci zapomínají na své společenské postavení,
shromažďují se do podivných spolků… stínadla se bouří.
Faraón je
zcela konsternován, co si ty otroci myslí ? To se jim nesmí trpět. Čím je tak
potrestat… ha, už vím, pošlu je tam přes ty bažiny, tam jak žijí ti hladoví
krokodýli, ať mi přinesou tu květinu, co roste jen tam. Má choť to jistě ocení.
Každá družina dostane o dva kuláče víc, než je počet členů, mohou si vzít i
hole, o které se budou opírat. Jejich cesta bažinou bude spočívat
v překonání asi 300 m tak, aby nestoupli mimo kuláče. Toho, kdo stoupne na
zem, musí jeho družstvo pochopitelně zachránit, musí se na 30 vteřin zastavit.
Květinu
sice přinesli, faraóna to však ještě moc neuklidnilo, je třeba je potrestat
ještě víc. Zavážeme jim očička … i na večeři… a i potom… (budou se hledat na
louce a půjdeme se projít…)
-
škrob
-
potravinářské barvivo červené
-
papíry z jedné strany
-
veliké stříkačky (tolik, kolik lidí bude v jedné družince)
-
kusy hadrů na obalení našich zbraní
povstání
Využijeme
malých velkých. Celej den povedou program oni, budou říkat jak si mají postavit
pevnost atd.
Divadlo :
hádka kněží proti malým velkým. Malí velcí : už pro vás nebudeme pracovat,
nebudeme vám sloužit, chceme svobodu… Kněží : musíte poslouchat faraóna, bez
nás byste umřeli hlady, nemáte právo nám odporovat… Dohodneme se na boji.
cesta
přes bažinu
Oběžník římská čtyři : „Já, velký
a milosrdný faraón, se velice hněvám na neposlušné otroky! Okamžitě zakazuji jakékoli bouření se. Všichni, kdo dnes
bojovali proti mým kněžím, zaslouží trest. Každý povstalec bude muset dojít
přes nebezpečné bažiny plné krokodýlů pro vzácný květ pro mou manželku. Kdo
tuto cestu přežije, nebude ještě dostatečně potrestán. Bude muset až do
dnešního západu slunce obětovat svůj hlas, aby si pamatoval, že se nemá bouřit
proti mým kněžím.“
Etapa
pátá – Nemoc
(Středa
2. 7. 2003)
budeme
jíst tou méně šikovnou rukou
§
Nosítka /u Grohy podčárovky, mezitím se schovají)– mokrá - kufr s nalepenými obrázky,
výroba nosítek ze sirek
§
Průchod cesty beze slov
§
Buzola + uzly
§
Vir z pyramid
§
Cukr,
káva, limonáda, čaj, rum, bum
Nikdo
nemůže být pořád zdravý, už je to tak. A nám náhodou onemocněl právě jeden člen
z každé družiny. Tak jsme požádali jasnozřivého kněžího, aby se koukl do
křišťálové koule, kde tak dlouho vězí, no a on nám řekl, že leží zraněný kdesi
v okolí tábora. Zdravý zbytek družiny tedy na nic nečeká, vyrobí co nejpevnější
nosítka a vydá se svého nemocného kamaráda hledat. Kdyby jen chudáčci tušili, že jejich nemohoucí druzi jsou
schováni (a vedením udržováni v tichosti, aby se neprozradili)
v jednom ze stanů v táboře… Tato hra asi (doufejme, že je nenajdou
hned) nebude mít úspěch… ale bude trvat dlouho…
Za
úkol udělat nosítka, pak ke Grohovi, odtud odvedeme 5 nejlehčích, ostatní
vyrazí s nosítky, do oběda se musí vrátit, pro zpestření v lese
obrázky, kdo ho najde, sundá ho.
Další
nemoc na sebe otroci teprve přivolají. Faraón vyslal oběžník, že mají zjistit
polohu jedné prastaré pyramidy. A nejen jí samotné, ale i všeho, co je uvnitř.
Pomocí buzoly.
Druhá
část odpoledne bude už zase v duchu nemocí. Oni nejen zaměřovali, ale taky
si sem tam něco zlatého strčili do kapsy…Všechny ty věci, které v pyramidě
ukradli, byly totiž pokryty neviditelnou vrstvičkou bakterií a virů, které nyní
našim milým otrokům způsobily nepříjemné střevní potíže – prostě Průjem.
-
vazáky, buzoly
-
obrázky do lesa
NOČNÍ ETAPA – Orienťák (označení cesty pomocí bílých
papírů, nebude to na čas)
tábor - Groha – vládní les
– místo prodejců medvědů – kuželky – ohniště - tábor
Nosítka
Předem vyvolíme
z každé družinky jednoho nemocnýho = nejlehčího a přes noc mu k jeho
jmenovce na stanu uděláme nějaké znamení, že je nemocný.
Vir
z pyramid
Oběžník římská pět :
„Já, Džoser I., jsem se dozvěděl, že se na
mém území má vyskytovat jedna dosud neznámá pyramida. Najděte ji!
K dispozici budete mít buzoly.
Až ji najdete,
prozkoumejte její vnitřek, ale opatrně, mohou v ní být nebezpečné nemoci
proti vykradačům hrobů. Bude to průzkum nebezpečný, ale musíte jej provést, je
velmi důležitý.“
Etapa
šestá– Smrt faraónova
(Čtvrtek
3. 7. 2003 )
žluté
oblečení
§
Pečení, sošky, dary
§
Anapurna = Gabal Šá‘ib(2187)– mokrá – tichá pošta po družinkách
§
Strašidla – mokrá -
zahnat nepřátele tím, že ze sebe udělají strašidlo (účes, oblečení…)
Ach, jaká tragédie, faraón zemřel. Celý Egypt je
potažen černým suknem… (černá vlajka, sem tam nějaký ten černý hadr). Je třeba
mu do hrobu přichystat dostatek jídla, krásné dary a nějaké miniaturní
služebnictvo, aby na své posmrtné pouti vydržel. Tradičně dostane každá družina
mouku a sůl, vykopou si ohniště, dojdou si na dřevo… Z hlíny vytvoří
faraónovi symbolické služebnictvo, z mechu a klacíků nějaký ten praktický
(i nepraktický) dar – dary budeme schvalovat, je to přece jen pro faraóna.
My, my tady se máme, jsme přímo u faraónova paláce,
ale ti, co bydlí daleko, až u hranic naší země, jak ti mají vědět, že faraón
zemřel ? No, je třeba jim to dojít říct ! Ale brzy poznají, že vypravit se na
takovou cestu a dojít až na konec není tak jednoduché, ano, ano, je to skoro
tak náročné jako zdolat Anapurnu.
1.
stanoviště – ve výklenku na Pahorku – všichni se vrací
dvakrát (kosti faraóna – půlka 2x)
2.
stanoviště – kousek od výklenku – všichni se vrací jednou
(parte)
3.
stanoviště – na louce u Dubu, blíž k výklenku – 3x do
tábora, zbytek na 1. (stan, kosti)
4.
stanoviště – U Dubu – (cedule rodiny) – 2x lidičkové
5.
stanoviště – 3 lidičky poběží na 2.stanoviště pro pravidla
žití bez Faraóna
6. stanoviště
– kousek od lanovky - 1 človíček poběží
do tábora pro seznam možných nástupců
Zbude-li čas a budou-li děti ještě živé, čeká je
ještě jeden úkol. Je třeba zneškodnit nepřátele z cizích zemí, kteří se
snaží využít této pro zem těžkou situace a ujmout se vlády. Balónky (namalované
obličeje Číňanů, černochů apod.) v takové výšce, aby na ně děti
nedosáhly bez nástroje (klacku). Úkol
je jasný : zneškodnit je všechny co nejrychleji.
-
mouka, sůl
-
balónky
-
stan na Anapurnu
výroba darů, pečení
Divadlo :
tábor je potažen černým suknem, hned po rozcvičce, nebudou rosný šišony, děti
vzbuzeny vzlykotem kněžích : Zemřel faraón, náš faraón je mrtev, ach, jaká
tragédie, co si teď počneme. Musíme ho přichystat na posmrtnou cestu …
Až to vyrobí, tak to půjdeme faraónovi
do jeho hrobky předat = pyramidy původně pro jeho manželku = na pahorku. Někdo
si tam lehne jako faraón.
Etapa
sedmá – Volba nového faraóna
(Pátek 4.
7. 2003)
každou
celou hodinu od nástupu do nástupu voláme „Běluň“
§
Lživárna - mokrá –
BINGO
§
Boj o trůn - mokrá – Mistrovství světa ve fotbale
§
Pevnost Boyard – mokrá - turnaj v dřevěných hrách
Každý se
snaží nějak dokázat svůj faraónský původ a tak všichni lžou a lžou a lžou, až
se to lhaní dostalo až do obchodu. My Egypťané jsme byli vždycky těmi
nejlepšími obchodníky, ale co bude teď s naší pověstí, když se snažíme
jeden druhému prodat to nejhorší zboží? Každá družinka dostane do vlastnictví
20 kamenů. Předem námi zvážených a označených číslem. Měly by všechny vážit
přibližně stejně – kolem 100 gramů. Polovina kamenů ,= ty dobré, jsou lehčí,
druhá půlka ,= ty špatné, jsou těžší. Dělící limit určující dobré a špatné je
aritmetický průměr vah všech kamenů. Skutečný stav znají jen rozhodčí, kteří
mají napsaný seznam kamenů – jeho číslo, váhu a určení D nebo Š. Cílem hra je
co nejrychleji se zbavit všech kamenů. Družinky jsou na dohled od sebe
v okolí tábora. Vysílají obchodníky, kteří nabízejí své zboží-kameny, vždy
po 1 kuse. V této roli se střídají. Obchodník musí s kamenem
k sídlu obchodního partnera. Tam nabízí své zboží, číslem nahoru, „Mám
tady pro vás dobrý zboží“. Obchodník vždy své zboží vychvaluje jako dobré.
kupující může posuzovat váhu nabízeného kamene a podle toho ho buď přijmout
nebo odmítnout. Rozhodčí zasahuje pouze je-li kamen odmítnut, v tom
případě nahlédne do svého seznamu a sdělí oběma stranám je-li to dobrý či
špatný kus. Nabízel-li obchodník špatný kámen a kupující odmítl (se slovy
Nevěřím), pak obchodníkovi jeho špatný kámen zůstává a musí si od kupujícího
vybrat ještě dva další. Nabízel-li obchodník dobrý kámen a kupující ho odmítl,
musí si kupující vzít tento plus ještě jeden kamen od obchodníka. Hra končí po
cca hodině. Hodnotí se zbytek kamenů (trestné body – dobrý kámen 1 bod, špatný
-2 body).
Naše milé
otroky si na dnešek najal jeden z kandidátů na faraóna. Jde mu
pochopitelně o to, aby byl zvolen on, musí tedy své nepřátele nějak šikovně
zlikvidovat…třeba tím, že okouká jejich strategii a použije ji jako první. Ale
nemůže ji jít okoukávat sám, co kdyby ho někdo viděl, ne? A proto si najal
otroky, aby nenápadně! zjistili, co mají jeho protivníci za lubem.
Pak
nastane takový kraťoučký exkurs otroků do života kandidátů na faraóna. Budou se
sami ucházet o trůn. Uprostřed kruhu (pravidelného pětiúhelníku) bude něco, na
co se dá sednout = trůn(šátek), v každém z pěti vrcholů jedna
družinka. Každé dítě si vylosuje číslo. No a pak se vždycky z klobouku
taky vylosuje jedno číslo a když to budou třeba dvojky, tak ta dvojka
z každé družinky se bude snažit co nejrychleji se posadit na předmět
uprostřed = usadit se na trůn.
Nelze
v pátek odpoledne nehrát Boyard… aby mohli zůstat u nového faraóna, musí
projevit svou inteligenci, sílu, odvahu, prostě že jsou nejlepší.
-
napsat čísla (pětimístná)
Lživárna
Bývalý
faraón zemřel bez mužského potomka. Jinak by byl novým faraónem pochopitelně
jeho syn. Teď se ale o trůn perou desítky kandidátů.
Divadlo
:Do tábora přijde jeden z kandidátů na faraóna a bude dokazovat, že je
potomkem faraónovy dynastie, že je jeho příbuzný, že má vlasy jako on, oči jako
on, oblečení jako on, druhý říká, že to není pravda, že to on je jeho přímý
příbuzný, syn, Na to jsi moc starý, Tak otec !…
Hry společně
Etapa
osmá– Hieroglyfy
(Sobota 5. 7. 2003)
budeme se
zdravit pokaždé, když se potkáme
§
Tajemství písma -
mokrá – tečky přes obrázek (3.místo –
cesta)
§
výroba dárků pro nového Faraóna (dárky na Vánoce)
§
Trophy
Nový
faraón je lidumil, chce pro všechny to nejlepší, no nebo je spíš línej a nechce
sám číst všechny ty ouřední dokumenty, to je koneckonců fuk, prostě a jednoduše
vyslal oběžník, že i ten nejprostší otrok musí projít kursem hieroglyfů. Aspoň
tím pro začátečníky. Ten se skládá z daleké cesty (do suchého lomu) za ukázkou
hieroglyfické zprávy (pro naše účely spíše obrázkové), to víte, doteď se nikde
moc nepsalo, ze zapamatování si těch obrázků a jejich přenesení na papír, který
leží v táboře a v konečné fázi ze samotného čtení. To bude vypadat
tak, že na každém místě, které se objevilo ve zprávě, bude část sdělení (srub,
krmelec, studánka, Furat…)
Další
zprávu získají splněním disciplín v Trophy…
-
zprávy za Trophy (Faraón Vám děkuje za vykonanou práci..)
-
obrázková zpráva + zprávy na daná místa
1. SRUB : V táboře
2. STUDÁNKA : najděte
3. FURAT : seznam
5. OHNIŠTĚ : znaků
6. PĚT LIP : a přepište
9. STOŽÁR : .
VáNOCE
Hieroglyfy
Divadlo : ráno na nástěnce
cedule, že v noci ze 4. na 5. se prohlásil a byl uznán novým egyptským
faraónem Amenhotep IV. Veškerý lid je povinen mu oddaně sloužit a plnit každé
jeho přání. Kněží se o tom nahlas baví.
Oběžník římská šest : „Já, váš
nový faraón Amenhotep IV., vám schvaluji pobyt na území Egypta. Shledal jsem
však hned po nástupu na trůn, že můj lid neumí číst a psát egyptským písmem. Nařizuji
proto všemu egyptskému lidu, aby se naučil alespoň základní znaky našeho
krásného jazyka. Jazykové kursy povedou vyškolení kněží, kteří obdrželi
potvrzení o svém vzdělání v oblasti hieroglyfů přímo od mé osoby.“
ZJISTIT
KOLIK JE BRANEK V KOHOUTOVě…….
Etapa
devátá– Průzkum okolí
(Neděle
6. 7. 2003)
NEBUDEME ODPOVíDAT JEDNOSLOVNě ANO/NE/NEVIM
§
Mapa - mokrá – pouze
kreslení mapy po paměti
§
Vozíčky – mokrá –
navrhnout geniální vozíček (2 HODINY a 50 lidí)
§
Sibiř
§
Zimní olympiáda
S tím
novým faraónem je ale práce ! Vzpomene si, že to tady nezná a chce to tu znát a
my abychom se kvůli tomu trmáceli přes půl země. Dostaneme jen papír a tužku a
namalujte mapu! A ještě k tomu úkoly…
-
kolik má statkář u třešně u prasečáku slepic,
-
kolik branek je na hřišti v Kohoutově,
-
kdy jede první nejbližší autobus do Dvora,
-
kolik projede Kohoutovem aut za půl hodiny,
-
kolik je ešusů v suchém lomu,
-
kolik obyvatel má Kohoutov….
a buďte jakkoli prospěšní alespoň jednomu z lidí,
které při své cestě potkáte
No,
tak pěšky už se prošli, teď je čas vymyslet zlepšovák pro příště. Co takhle
vyrobit si nějaká vozidla ? To by šlo, jenže jsou přece jen otroci, tak si
nemůžou dělat úplně co chtějí. Budou mít dvě hodiny na výrobu a na dopravení co
největšího počtu lidí přes hup „Kamen – strom pod pahorkem“. Kdo se ocitl za
kamenem, nesmí zpět, dokud nepřijedou všichni. Taktika…
Jó,
to není žádná sranda bejt zvyklej chodit pěšky a pak se najednou vézt… to se
dostanete na Sibiř ani nevíte jak. A když už tam jste, nezbývá než nasadit lyže
a zúčastnit se zimní olympiády, která se tam zrovna koná. (Slavnostní zahájení,
olympijský oheň…).
-
prkna na lyže, staré lyže
-
napsat Snář (Frýdava)
-
při průzkumu okolí jim pověsit někam svačinu
průzkum
okolí
Oběžník římská sedm : „Já,
Amenhotep IV., si přeji zmapovat veškeré své území. Vypravte se tedy do svého
okolí a nakreslete mapu, na které budou všechny význačné body dané oblasti.“
Dodatek k Oběžníku římská
sedm : „Zjistil jsem, že chůze je nesmírně pomalý způsob pohybu. Zhotovte si
tedy stroje, díky kterým se budete moci pohybovat rychleji.“
zimní
olympiáda
Koná se v Rusku, na
Sibiři, my se jí účastníme. Ruský komentátor, ruský ceremoniál na zapalování
olympijského ohně…
SNÁŘ :
·
Uzříš –li myš, chvíli se pliž.
·
Potkáte –li poutníka, obdarujte ho rostlinou.
·
Půjdete –li kolem
břízy, rozvažte si tkaničky.
·
Máš –li rozvázanou tkaničku, jděte všichni pět minut
v pláštěnce.
·
Zakopneš –li, jděte chvíli na sever.
·
Uvidíte–li žluté stavení, popřejte jeho obyvatelům krásný
den.
·
Potkáte –li člověka v modrých botách, požádejte ho,
aby vám namaloval stůl.
·
Uvidíte –li psa, desetkrát vyskočte (všichni najednou).
·
Projede –li kolem vás auto, třikrát tleskněte.
·
Potkáte –li dítě, složte o něm básničku.
·
Bude –li pršet, spočiňte chvíli v nejbližší krčmě.
·
Uzříte –li cyklistu, držte se všichni za ruce, dokud vám
nezmizí z dohledu.
·
Šlápnete –li na šišku, odhoďte ji co nejdál a tam, kde
dopadla, udělejte důlek.
·
Sedne –li si na Tebe motýl, jdi minutu pozadu.
·
Proletí –li kolem vás moucha, zabzučte na ni.
·
Máš –li kámen v botě, dej ho někomu, koho potkáte.
·
Potkáte –li muže jménem Václav, nechť se vám podepíše.
·
Přejdete –li silnici, nemluvte alespoň dokud vydržíte
nedýchat.
·
Najdete –li houbu, upozorněte na to společným hlasitým
zvoláním „HOUBA“.
·
Ztratíte –li se, najděte nějakého člověka, řekněte mu, kdo
jste a že se chcete vrátit zpátky na Běluň a věřte, že vám pomůže a hlavně
neztrácejte hlavu.
Etapa
desátá– Kalendář
(Pondělí
7. 7. 2003)
něco na
hlavě
§
Kalendář – mokrá –
malé kalendáře, kolik doplní sami, po druž.
§
Pozorování – čísla na zádech – mokrá - Počítání
§
Pohled do tůně – mokrá
– Milionář pro skupinky – prostě parádní šou
§
Dřevorubák
Je čas je
uvést do tajů egyptské astronomie a astrologie. Dvě sedmičky v datu
k tomu tento den přímo předurčují. Začneme ale přece jen trochu
praktičtěji. Faraón vymyslel, že by nebyl špatný nápad udělat takový seznam,
kdy má kdo svátek. Nechal udělat obří podobu měsíců a chce u každého data mít
jméno. A to nejen jméno člověka, ale též jméno psa, který má ten den svátek. Na
otrocích teď je, aby v osadách prostých obyvatel (v lese) zjistili, které
jméno připadá na který datum. Zvláštní odměnu dostanou za jména, která doplní
aniž by se ptali obyvatel (= aniž by šli do lesa). Na čas, hranice podle času,
který naměříme zkušební chůzí. Za každé špatné jméno ztratí jedno dobře.
Takový
astronom, ten musí být kamarád s čísly, to jinak nejde. A oni, když chtějí
proniknout do astronomických tajů, musí se s nimi také skamarádit. Každý
dostane na záda číslo a bude mít za úkol zjistit co nejvíc čísel ostatních, což
znamená, že své číslo si bude chránit tak, aby ho nikdo neviděl. (Začátek :
děti se zavázanýma očima dostanou číslo, až se zapíská, můžou si šátek sundat a
začíná se hrát.)
A teď se
konečně dostáváme k pořádné astrologii. Můžou faraónovi dokázat své
věštecké umění. Věštírna se změní na Pohled do tůně…
Skončíme
opět prakticky, o svých nadpřirozených schopnostech faraóna nepřesvědčili…
Přišel oběžník, že faraón chce nové hodiny. Sluneční. A z čeho? No přece
za dřeva! A aby vybral ty nejlepší, vyhlásil dřevorubecký víceboj…
-
kalendář, papírky s datumy (jedny)
-
čísla na záda
-
otázky na Pohled
kalendář
Oběžník římská osm : „Já, Amenhotep IV., jsem se rozhodl využít
tohoto magického data a změnit své jméno z Amenhotep IV. na Achnaton I.
Rozhodl jsem se tak proto, že jsem zavedl v celé své říši přísný zákaz
uctívání jiného boha než Atona – boha slunečního kotouče. Od dnešního dne se
budete modlit pouze k němu a mě.
Dále si přeji,
abyste sepsali kdy má kdo v naší říši svátek, co se týče lidí i našich
posvátných koček.“
LEDEN
1.
Cora
2.
Asta
3.
Argo
4.
Fred
5.
Ron
6.
Sanny
7.
Bella
8.
Ťapka
9.
Lilly
10. Bret
11. Rambo
12. Rek
13. Sandy
14. Pišta
15. Tara
16. Sam
17. Elvis
18. Miky
19. Rex
20. Zorro
21. Elsa
22. Lesan
23. Sir
24. Alex
25. Tramp
26. Bessy
27. Ketty
28. Brok
29. Žofka
30. Hasan
31. Sultán
ÚNOR
1.
Bert
2.
Monza
3.
Ája
4.
Lord
5.
Agar
6.
Akim
7.
Roxy
8.
Brit
9.
Čikina
10. Dorina
11. Viky
12. Tony
13. Betty
14. Jenny
15. Vox
16. Dingo
17. Zajda
18. Fanny
19. Raf
20. Max
21. Žolík
22. Fox
23. Pussy
24. Amanda
25. Brix
26. Kalif
27. Black
28. Dolly
BŘEZEN
1.
Gaston
2.
Bára
3.
Nero
4.
Car
5.
Nelly
6.
Béďa
7.
Ajax
8.
Alf
9.
Bobeš
10. Barry
11. Pajda
12. Zuzi
13. Cézar
14. Bojar
15. Šmudla
16. Fík
17. Chlup
18. Brigita
19. Lobo
20. Egon
21. Bruno
22. Lajka
23. Šaryk
24. Kikina
25. Mates
26. Jessie
27. Diana
28. Jackie
29. Charlie
30. Linda
31. Cindy
DUBEN
1.
Jerry
2.
Trixi
3.
Rody
4.
Terry
5.
Žeryk
6.
Denny
7.
Rita
8.
Princ
9.
Kazan
10. Blesk
11. Corina
12. Oxana
13. Romy
14. Pluto
15. Figo
16. Rolf
17. Bonnie
18. Jeff
19. Peggy
20. Bohouš
21. Drak
22. Arno
23. Čert
24. Lady
25. Lucy
26. Rocky
27. Andy
28. Dar
29. Astor
30. Hugo
KVĚTEN
1.
Simba
2.
Fluke
3.
Lap
4.
Filina
5.
Goldie
6.
Sára
7.
Goro
8.
Flek
9.
Dáseňka
10. Líza
11. Hardy
12. Arnold
13. Don
14. Perry
15. Sally
16. Frisco
17. Robin
18. Fous
19. Dita
20. Columbo
21. Kojak
22. Laura
23. Snoopy
24. Dasty
25. July
26. Satan
27. Herold
28. Dixi
29. Mína
30. Týna
31. Teddy
ČERVEN
1.
Aron
2.
Bobby
3.
Kelly
4.
Amina
5.
Borek
6.
Arabela
7.
Aranka
8.
Mikeš
9.
Morgan
10. Gina
11. Pretty
12. Santos
13. Ruby
14. Pedro
15. Dante
16. Wendy
17. Kid
18. Torro
19. Sigi
20. Ryška
21. Pongo
22. Anita
23. Caruso
24. Kuba
25. Majka
26. Felína
27. Tracy
28. Sting
29. Bono
30. Ozzy
ČERVENEC
1.
Alan
2.
Haryk
3.
Alík
4.
Baf
5.
Altar
6.
Jonáš
7.
Barnabáš
8.
Johny
9.
Sabar
10. Rick
11. Azor
12. Iris
13. Bernie
14. Arka
15. Brandy
16. Niky
17. Leon
18. Baron
19. Agáta
20. Bax
21. Cliff
22. Hero
23. Ray
24. Žaneta
25. Moris
26. Marco
27. Lira
28. Stella
29. Viky
30. Mona
31. Borg
SRPEN
1.
Oskar
2.
Fandy
3.
Chico
4.
Bard
5.
Yorga
6.
Lassie
7.
Arleta
8.
Larry
9.
Frankie
10. Zora
11. Punťa
12. Šotek
13. Ria
14. Dan
15. Fredy
16. Tombo
17. Solver
18. Osman
19. Percy
20. Polly
21. Merlin
22. Dargo
23. Erna
24. Daisy
25. Goofy
26. Bodie
27. Steffi
28. Norik
29. Tar
30. Debbie
31. Nessie
ZÁŘÍ
1.
Ben
2.
Aida
3.
Dáda
4.
Karo
5.
Akéla
6.
Delfi
7.
Margo
8.
Dag
9.
Bobina
10. Filip
11. Patti
12. Tim
13. felix
14. Jimmy
15. Dona
16. Figaro
17. Faust
18. Nora
19. Pirát
20. Willy
21. Orka
22. Monty
23. Chip
24. Bejby
25. Briketa
26. Grand
27. Fido
28. Clea
29. Melisa
30. Cherry
ŘÍJEN
1.
Sonny
2.
King
3.
Clarence
4.
Judy
5.
Jolly
6.
Ambra
7.
Ringo
8.
Erik
9.
Scotty
10. Bud
11. Myry
12. Čenda
13. Ferda
14. Pikola
15. Wolf
16. Angelo
17. Paddy
18. Babeta
19. Artur
20. Paco
21. Alma
22. Matouš
23. Lump
24. Belinda
25. Cita
26. Tulák
27. Tango
28. Falco
29. Šerlok
30. Saša
31. Bublina
LISTOPAD
1.
Floyd
2.
Uriáš
3.
Archie
4.
Carmen
5.
Lucas
6.
Roy
7.
York
8.
Cedrik
9.
Brita
10. Axa
11. Frigo
12. Šejk
13. Brenda
14. Hektor
15. Lucky
16. Scarlett
17. Molly
18. Mandy
19. Bugsy
20. Yoko
21. Senta
22. Brian
23. Woody
24. Mia
25. Zorba
26. Carlos
27. Arina
28. Della
29. Kassandra
30. Sax
PROSINEC
1.
Hawkie
2.
Pearce
3.
Omar
4.
toby
5.
Chris
6.
Ikar
7.
Alda
8.
Zora
9.
Dick
10. Fanfán
11. Rufus
12. Mac
13. Bim
14. Frída
15. Fugas
16. Amir
17. Sága
18. Damián
19. Kim
20. Sheilla
21. Faraon
22. Wels
23. Connie
24. Hera
25. Gypsy
26. Aram
27. Cid
28. Muf
29. Jasper
30. Peron
31. Sylva
Etapa jedenáctá – Obchod
(Úterý 8.7. 2003)
tričko
naruby
§
Špionáž – (Frýdava) - mokrá – turnaj v Kámen nůžky papír – typ turnaje –
Pavouk
§
Želvy – mokrá –
nakreslit a propašovat želvy
§
Obchodní stezka – mokrá
– předvádět filmy (+teoretický Šarm-aš-šajch))
§
Medvědi – mokrá –
složit básničku na Medvědy
§
Co do lesa nepatří
Pro
obchod je nesmírně důležitá obchodní strategie. Kdy co prodat, kdy co nakoupit,
kdy co zdražit, kdy co zlevnit. V našem případě bude ta strategie vypadat
jako pěti až šestimístná čísla napsaná na papírech, různě rozmístěná po táboře.
Otroci si je všechny musí zapsat, aniž by je kdokoli z vedoucích
z tábora viděl. Ještě k tomu si budou vést deník, protože
v táboře se budou dít všelijaké zvláštní věci (projedeme se autem,
projdeme se v plavkách, přestěhujeme stan, …prostě aby bylo do deníků co
psát). Když někoho uvidíme, zavoláme jeho jméno a musí nám odevzdat papírek se
svým jménem (líp se to pak počítá). Hodnotí se počet mrtvých (odevzdaných
papírků), přesnost a podrobnost zápisů v deníku a hlavně tedy taky ty
čísla, všechno na družinku. Ověřili jsme si, že obchodovat není vůbec
jednoduché, zkusíme tedy nahradit obchod krádeží. Půjde o to, ukrást želvě co
nejvíc vajíček.
Pak
si projdeme Obchodní stezkou…Šarm-aš-Šajch…
Co jsme ráno natrénovali, to teď použijeme. Medvědi.
Takový obchodník si musí všímat… co se děje okolo, co si
lidé přejí, co do lesa nepatří apod. …
-
zprávy na Šarm-aš-šajch
NOČNÍ ATRAPA: boj o stožár
Etapa
dvanáctá– Pobavení faraóna
(Středa 9. 7. 2003 )
budeme jíst
tou méně šikovnou rukou
§
Lodě – mokrá – turnaj
v lodích a budou hrát lodě
§
Egyptský stíhací běh
§
Jestřábí oko – mokrá
– děti se schovají ve stanu
§
Rej vodníků –mokrá -
užít si to, že prší, dovolit jim, aby byli v plavkách…
§
příprava programu (břišní tance…)
§
program (až po večeři)
On se
teda možná tak nezdá, ale on ten náš faraón je děsně veselá kopa. A dneska ho
to kór nějak chytlo, tak vyslal oběžník po celé zemi, že se přikazuje se bavit
a radovat až do odvolání. Jako první zábavu nám on sám přichystal projížďku
lodí.
Následuje
návštěva cizokrajných oblastí – Austrálie, kde si zaběhneme tamní proslulý
stíhací běh (tentokrát se budeme všichni dívat do nebe), a pak
neidentifikovatelné země, kde všichni vypadají nějak…nějak divně, snad jen
jestřáb se svým okem tomu rozumí…
Je
teplo, krásně, proč si trochu nezařádit s voděnkou? Koneckonců rej vodníků
tu nebude poprvé, že…
A
pak už skončí zábava organisovaná faraónem, budou se muset začít snažit sami.
Téma divadelního představení : veselá příhoda ze života otroků /+komická věta/.
Oběžník
římská deset :
„Dnešního
dne jsem se ráno probudil v neobvykle dobrém rozpoložení. Dovoluji proto
celé své říši, aby zanechala veškeré nedůležité práce a nařizuji všem, aby se
na mou počest bavili.
Připravte
pro své sousedy a kněží veselé scénky z vašeho života otroka, projeďte se
na loďkách po řece Nil, prostě se celý den bavte.“
Etapa
třináctá– Skarabeus
(Čtvrtek 10. 7. 2003)
žluté
oblečení
§
Němý a negramotný - mokrá
– morseovka
§
Skarabeův závod -
mokrá – šnečí (skarabeův závod – Hehe závod)
§
Finská - Řád Velkého skarabea
§
… poklad …
Strašlivý
průšvih, jejejejej, až se to dozví faraón, to bude mela. Posvátný skarabeus se
ztratil ! Včera jsme to stou oslavou
poněkud přepískli a zapomněli jsme ho hlídat… Musíme ho hned najít a čím víc
nás bude hledat, tím větší šanci máme, že ho najdeme. Je tedy třeba to sdělit i
těm, co neumí číst, a hlavně jim. To, že jim to musíte říkat zrovna vy, němí,
to je fakt pech… no prostě Němý a negramotný.
Už
to všichni vědí, že se ztratil. Ale pořád ještě je tu ten hlavní úkol, najít
ho. Všichni běhají po lese, nosí do tábora všechno možné, ale hlavní, hlavní je
ten SKARABEUS. Kdo ho najde a dostane do tábora, téměř vyhrál Lovce orchideí.
Odpoledne
to příde. Všiml si. No ano, teď už tam sice zase je, ale ráno tam nebyl! Co
kdyby se mu chudáčkovi něco stalo. Je třeba ho odprosit, aby znovu nabyl své
vážnosti. Je proto vyhlášen boj o Řád velkého skarabea, v ostatních zemích
znám pod názvem Finská…
No
a večer to vypukne…
Skarabeus
Divadlo : Pozdvižení, že
zmizel skarabeus (někdo půjde kolem a všimne si). Kněží rychle musí vymyslet,
co s tím, aby se to nedoneslo faraónovi – sdělit to rychle všem po celé
zemi, aby mohli začít hledat.
Až bude nalezen, kněží z radosti nad tím uspořádají boj
o řád velkého skarabea.
Etapa
čtrnáctá– Oslavy
(Pátek 11. 7. 2003)
Získali peníze a hlavně svobodu, co víc si přát.
Jelikož jsou bohatí, půjdou na tržnici a budou nakupovat tak dlouho, až už
nebudou mít za co. Jelikož jsou ve stejném společenském postavení jako my,
budeme si společně hrát, budeme soutěžit a oslavovat jejich odotročení.
§
Velký trh (?)
§
Povstání, fotbal, ringo, volejbal, na babu, bahno, ešusovka
apod.
§
zbavili se poddanosti – mohou se svobodně bavit, tak co jim
nechat vybrat hru, kterou chtějí ?
§
a vůbec je nechat dělat, co chtějí – oni vedoucí, my děti…
§
Volfovky
§
Velký nástup:
§
diplom za dobytí pyramidy
§
všechny družinky vyhrají